zaterdag 27 december 2008

wiki's en hoe ze te gebruiken.

Ding #13.

Wiki's. Wat is zijn het? Hoe gebruik je ze? Is het een toepassing voor de bibliotheekwereld?

Natuurlijk kennen we intussen de WIKIPEDIA al geruime tijd. Ook veelvuldig in gebruik in het dagelijks leven. Op het werk en thuis.
Wat wiki's nog meer kunnen betekenen is me na het lezen van alle informatie bij dit DING helemaal duidelijk geworden. Ook in de opleidingen worden wiki's intussen gebruikt. Bij het gezamenlijk maken van een project kan iedere deelnemer zijn of haar informatie toevoegen aan het geheel. Mooi en praktisch.

Hoe gebruik je de wiki? Hierboven al een toepassing uit het onderwijs genoemd. Maar in het algemeen is het een mooi middel om informatie te delen en te verbeteren: een doorlopend proces.
Ergens las ik het volgende : de belangrijkste eigenschap van een wiki is dat kennisdeling met de hele organisatie het gevolg wordt van samenwerking in een groep.

Dat brengt me bij de laatste vraag: wat heeft onze eigen bibliotheekorganisatie aan de wiki?
Wanneer er bijvoorbeeld een projectgroep wordt ingesteld over een onderwerp, kunnen de deelnemers hun bevindingen op de wiki plaatsen. Ze kunnen er als groep gezamenlijk aan werken. Ook kunnen ze eventueel anderen uitnodigen mee te denken.
En verder natuurlijk de mooie voorbeelden van Deventer en Princeton Public Library. Wat een mogelijkheden zijn er. Wat ben je als bibliotheek een "spin in een web van informatie".

Komt onvermijdelijk ook hier weer het punt: als je je klanten laat meedoen aan een wiki: hoe ga je dat stroomlijnen en organiseren?
Hoe zorg je dat de informatie correct is?
Dat geldt natuurlijk voor elke wiki trouwens. Hoe betrouwbaar is de informatie???

dinsdag 9 december 2008

DING # 12
Het is zover ding 12 is aan de beurt. Nu kan ik hierna even genieten van een DELICIOUS uitzicht. Zal zeker nog wat speeloefeningen gaan doen. Maar eerst even over het fenomeen TAGGING. Natuurlijk weet je wat tagging is als je weet wat trefwoorden toekennen is. Het grote verschil is me nu duidelijk geworden. Even in eigen woorden: bij trefwoorden toekennen moet je je houden aan een thesaurus ( een lijst met voorgeschreven termen). Bij Tagging mag je zelf uitzoeken welk trefwoord je gebruikt. Wel enigszins gestuurd lijkt het. Bij het bekijken van al het (interessante) studiemateriaal wordt dat wel duidelijk. Maar je zou ook kunnen zeggen dat trefwoorden op de oude manier een van boven af gestuurd proces is, terwijl tagging heel democratisch is: iedereen kan er aan meedoen. En vandaar ook dat het "social bookmarking"is.
Iedereen kan er zijn voordeel mee doen. In de bibliotheek, maar ook prive, ideaal om orde in een zekere chaos te scheppen.
Binnen bibliotheekland is het voor een informatiespecialist prachtig om aan tagging te doen. Het scherpt weer eens je brein. Je moet toch minstens de inhoud van een bron kennen en begrepen hebben waar het over gaat.
Kortom, vele mogelijkheden, alles wordt nog gestroomlijnder en dat is een uitdaging voor morgen.

maandag 8 december 2008

Bericht over DING# 11.
Zojuist een chat de lucht ingestuurd. Wel handig dat Gmail allerlei mogelijkheden in zich verenigt zodat je vloeiend van de mail kunt overstappen in een chat!
Uiteraard alle informatie over IM tot me genomen. En dat was nogal wat!!
Op Lib Succes Wiki is een mooi overzicht gegeven van allerlei bibliotheek toepassingen die mogelijk zijn met IM.
Er is ook een overzicht van bibliotheken werelwijd die iets doen met IM. Blijkt dat in Nederland alleen het Vredespaleis werkt met MSN en Yahoo.
Natuurlijk lopen de Verenigde Staten voorop als het gaat om IM. Ik neem aan dat iedereen intussen weet dat IM Instant Messaging betekent.
Voor de onze bibliotheek zie ik ook wel mogelijkheden met IM. Zoiets als met al@din is gestart.
Tot zover. Verder met 12.

zondag 7 december 2008

Een stukje over DING # 10

Hadden we dit eerder geweten. Wat is het praktisch als je naar je tekst toe kunt gaan via het net. Het scheelt echt een heleboel heen en weer gemail. Tot nu toe beperk ik me tot een simpel sinterklaasgedicht, omdat dit toevallig net de tijd is dat ik bij dit DING ben aangeland. Ook heb ik nog weinig aan opmaak, kleur en fleur gedaan. Eerst maar even de basisprincipes onder de knie zien te krijgen. De franje komt (zo nodig) later wel. Het voordeel is zeer duidelijk en wordt ook heel beeldend uitgelegd op het vertoonde filmpje. Hoe kun je met simpele tekeningen iets gemakkelijk uitleggen!!
Onlangs was ik het protocol van mijn servicepunt aan het actualiseren. Nu we op deze manier kunnen werken wordt zo'n "proces" meteen veel simpeler.
Tot zover dit DING.
Vandaag nog naar 11.

zondag 30 november 2008

DING # 9

OVERPEINZINGEN OVER DE DINGEN DIE TOT NU TOE ZIJN VOORBIJGEKOMEN.
1.Hoe ga je het fenomeen weblog inzetten in de bibliotheek. Ik denk dat het een prachtig communicatiemiddel is. Voor ons als collega's onderling. Om tal van zaken uit te wisselen, maar ook om elkaar attent te maken op zaken die van belang zijn. Zoals het nu wordt toegepast in dit e-learning traject: fantastisch!!! Je leert veel van elkaar. Pure winst, onverwachte talenten komen bovendrijven.
Tot zover de persoonlijke overwegingen.
Inzetbaarheid van het weblog binnen de organisatie: goed communicatiemiddel: uitwisseling van kennis en ervaring.
En extern: een open communicatie met de klant? Wellicht. Hoe ga je dat technisch realiseren zonder dat er op alle systemen wordt "ingebroken???"
Daar hebben we onze I.T. voor hoop ik. Daarnaast moet je ook nadenken over structurering van de berichten en een soort van stroomlijning van de ingekomen "post".

2. Hoe zet je RSS in om de dienstverlening te verbeteren?
In de eerste plaats om jezelf op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen op allerlei gebied. Dit komt de klant ten goede.
En op een directe manier naar de klant toe?
Is er zoiets denkbaar dat op de publieksterminals ook een RSS mogelijkheid komt?
Geen idee. Zie boven, hebben we daar niet een I.T. voor?

3. Foto editing is een verhaal apart. Het spreekt me erg aan. In de eerste plaats nu voor enkele prive-doeleinden gebruikt. Maar voor het werk is het ideaal. Wat kan je website er mooi uitzien. Over websites gesproken. Bij DING# 5 werd als voorbeeld gegeven Bibliotheek Oost Achterhoek: http://www.oostachterhoek.nl/. Deze vind ik mooi overzichtelijk. En dat ook nog eens met allerlei beelden verlucht? Wie wil dat nu niet!?
Deze functie geeft je als organisatie de mogelijkheid je P.R. op een hoger niveau te tillen.

4. Foto-editors kunnen een enorme rol spelen binnen de bibliotheekorganisatie. Een goede communicatie zowel naar binnen als naar buiten gaat erop vooruit als het goed oogt. We zien de resultaten al overal opduiken in de blogs bij de echte foto-freaks.
Ook prive lijkt het me een uitdaging om me er verder in te ontwikkelen. Hoe leuk is het niet om en mooi fotoboek (digitaal) op tafel te kunnen leggen over die ene favoriete vakantie!

5. Een heel belangrijk pluspunt van deze cursus: je gaat meteen al anders luisteren en kijken. De oortjes worden opnieuw "getuned" bijna. Er kan een geheel vernieuwde wereld voor je open gaan. Ik moet een en ander een plek geven in de dagelijkse routine. Of dat nu thuis is of op het werk. Daar zit weer een stukje reorganiseren in van eigen en bibliotheektijd. Het feit dat ik nu ook een weblog heb inspireert een aantal mensen om mij heen!

6.En dan de hamvraag: hoe gaan we met ons allen deze zaken integreren in ons werk?
In de laatste vergadering konden we DING # 9 nog niet bespreken. We gaan kennis nemen van elkaars ideeen en daar rolt dan ongetwijfeld een projectgroep uit die alle goede plannen op hun waarde beoordeelt en er iets praktisch mee gaat doen.
In hoeverre laat je de klant meepraten en meeschrijven? Hoe structureer je dat enz. enz.

Tot zover deze eerste bespiegelingen.

vrijdag 28 november 2008

Deze foto is genomen in Napier (NZ). In het programma Picnik heb ik de foto een ander model gegeven. Dit stukje gaat over DING # 8. (is het zo wel duidelijk??) Het bewerken van foto's met dit programma is niet moeilijk. Nu de andere onderdelen van ding 8. Ik probeerde Snippy te downloaden op mijn computer, maar dat ging niet. Kennelijk blokkeert er iets. Nog eens navragen wat dat kan zijn. Verder ben ik behoorlijk lang bezig geweest met alle links nalopen, lezen en proberen. Zou ik iets moeten kunnen met http://www.customsigngenerator.com/? Dat zou ik graag willen, maar met welk e-mail adres kom ik daar dan verder?
Aan de andere kant. Het is ook niet mogelijk om alles te proberen. Ik ga nu liever weer en stapje verder. Op naar het volgende onderdeel. Of het vanmiddag nog lukt valt te bezien.
Maar het weekend staat voor de deur, je weet nooit of het een goed idee is om binnen te blijven. De weersvoorspellingen zijn niet geweldig.

dinsdag 25 november 2008

Om te voldoen aan de laatste uitdaging van ding#7 probeer ik een mozaiek te maken van 9 van mijn eigen foto's. Ik heb de foto's verzameld op mijn bureaublad (snelkoppelingen gemaakt). Maar nu blijf ik haken. Wordt nog vervolgd, eerst advies inwinnen.
Verder: er is zo ontzettend veel mogelijk in Flickr. Lijkt me een prima toepassing voor de PR afdeling van de bibliotheek. Maar ook om zelf eens mee aan de slag te gaan. Ook het laten zien waar je mee bezig bent is goed voor de PR. Zoals bij ons bijvoorbeeld de laatste bijeenkomst van de krakercompetitie zichtbaar wordt. Of de geweldige lezing van Marita Mathijsen in het kader van Nederland Leest. Hier kom ik nog wel even terug, maar vanwege tijd stap ik over op ding#8