zondag 30 november 2008

DING # 9

OVERPEINZINGEN OVER DE DINGEN DIE TOT NU TOE ZIJN VOORBIJGEKOMEN.
1.Hoe ga je het fenomeen weblog inzetten in de bibliotheek. Ik denk dat het een prachtig communicatiemiddel is. Voor ons als collega's onderling. Om tal van zaken uit te wisselen, maar ook om elkaar attent te maken op zaken die van belang zijn. Zoals het nu wordt toegepast in dit e-learning traject: fantastisch!!! Je leert veel van elkaar. Pure winst, onverwachte talenten komen bovendrijven.
Tot zover de persoonlijke overwegingen.
Inzetbaarheid van het weblog binnen de organisatie: goed communicatiemiddel: uitwisseling van kennis en ervaring.
En extern: een open communicatie met de klant? Wellicht. Hoe ga je dat technisch realiseren zonder dat er op alle systemen wordt "ingebroken???"
Daar hebben we onze I.T. voor hoop ik. Daarnaast moet je ook nadenken over structurering van de berichten en een soort van stroomlijning van de ingekomen "post".

2. Hoe zet je RSS in om de dienstverlening te verbeteren?
In de eerste plaats om jezelf op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen op allerlei gebied. Dit komt de klant ten goede.
En op een directe manier naar de klant toe?
Is er zoiets denkbaar dat op de publieksterminals ook een RSS mogelijkheid komt?
Geen idee. Zie boven, hebben we daar niet een I.T. voor?

3. Foto editing is een verhaal apart. Het spreekt me erg aan. In de eerste plaats nu voor enkele prive-doeleinden gebruikt. Maar voor het werk is het ideaal. Wat kan je website er mooi uitzien. Over websites gesproken. Bij DING# 5 werd als voorbeeld gegeven Bibliotheek Oost Achterhoek: http://www.oostachterhoek.nl/. Deze vind ik mooi overzichtelijk. En dat ook nog eens met allerlei beelden verlucht? Wie wil dat nu niet!?
Deze functie geeft je als organisatie de mogelijkheid je P.R. op een hoger niveau te tillen.

4. Foto-editors kunnen een enorme rol spelen binnen de bibliotheekorganisatie. Een goede communicatie zowel naar binnen als naar buiten gaat erop vooruit als het goed oogt. We zien de resultaten al overal opduiken in de blogs bij de echte foto-freaks.
Ook prive lijkt het me een uitdaging om me er verder in te ontwikkelen. Hoe leuk is het niet om en mooi fotoboek (digitaal) op tafel te kunnen leggen over die ene favoriete vakantie!

5. Een heel belangrijk pluspunt van deze cursus: je gaat meteen al anders luisteren en kijken. De oortjes worden opnieuw "getuned" bijna. Er kan een geheel vernieuwde wereld voor je open gaan. Ik moet een en ander een plek geven in de dagelijkse routine. Of dat nu thuis is of op het werk. Daar zit weer een stukje reorganiseren in van eigen en bibliotheektijd. Het feit dat ik nu ook een weblog heb inspireert een aantal mensen om mij heen!

6.En dan de hamvraag: hoe gaan we met ons allen deze zaken integreren in ons werk?
In de laatste vergadering konden we DING # 9 nog niet bespreken. We gaan kennis nemen van elkaars ideeen en daar rolt dan ongetwijfeld een projectgroep uit die alle goede plannen op hun waarde beoordeelt en er iets praktisch mee gaat doen.
In hoeverre laat je de klant meepraten en meeschrijven? Hoe structureer je dat enz. enz.

Tot zover deze eerste bespiegelingen.

vrijdag 28 november 2008

Deze foto is genomen in Napier (NZ). In het programma Picnik heb ik de foto een ander model gegeven. Dit stukje gaat over DING # 8. (is het zo wel duidelijk??) Het bewerken van foto's met dit programma is niet moeilijk. Nu de andere onderdelen van ding 8. Ik probeerde Snippy te downloaden op mijn computer, maar dat ging niet. Kennelijk blokkeert er iets. Nog eens navragen wat dat kan zijn. Verder ben ik behoorlijk lang bezig geweest met alle links nalopen, lezen en proberen. Zou ik iets moeten kunnen met http://www.customsigngenerator.com/? Dat zou ik graag willen, maar met welk e-mail adres kom ik daar dan verder?
Aan de andere kant. Het is ook niet mogelijk om alles te proberen. Ik ga nu liever weer en stapje verder. Op naar het volgende onderdeel. Of het vanmiddag nog lukt valt te bezien.
Maar het weekend staat voor de deur, je weet nooit of het een goed idee is om binnen te blijven. De weersvoorspellingen zijn niet geweldig.

dinsdag 25 november 2008

Om te voldoen aan de laatste uitdaging van ding#7 probeer ik een mozaiek te maken van 9 van mijn eigen foto's. Ik heb de foto's verzameld op mijn bureaublad (snelkoppelingen gemaakt). Maar nu blijf ik haken. Wordt nog vervolgd, eerst advies inwinnen.
Verder: er is zo ontzettend veel mogelijk in Flickr. Lijkt me een prima toepassing voor de PR afdeling van de bibliotheek. Maar ook om zelf eens mee aan de slag te gaan. Ook het laten zien waar je mee bezig bent is goed voor de PR. Zoals bij ons bijvoorbeeld de laatste bijeenkomst van de krakercompetitie zichtbaar wordt. Of de geweldige lezing van Marita Mathijsen in het kader van Nederland Leest. Hier kom ik nog wel even terug, maar vanwege tijd stap ik over op ding#8

maandag 24 november 2008

DING # 7
Ben er nu ongeveer een uur mee bezig. Er valt nog veel mee te doen en dat komt later. Eerst maar even ideetjes opdoen voor eventuele toepassingen. Hetzij voor eigen plezier, ofwel voor bibliotheektoepassingen. Zover ben ik er nog niet uit.
Nu eerst een visite aan mijn coach. Hoe klinkt dat??
Heb intusen een paar praktische vragen verzameld. Dit wordt snel weer vervolgd. Vandaag nog als het kan.
Groeten.

zondag 23 november 2008

Dit zijn de amsterdammertjes van Wellington. DIT IS DING # 6. Hier parkeert mevrouw de directeur haar auto!
Je kunt zien dat deze paaltjes weg kunnen klappen. Als je goed kijkt herken je hierin een opgekruld varenblad. Waar je ook kijkt in Nieuw Zeeland, je ziet ze overal!!
In de natuur uiteraard, langs de weg als varenboom, maar dus ook zoals hier op straat.
De maori's hebben dit motief overal toegepast in hun houtsnijwerk. Een volgende keer komen er nog wat afbeeldingen bij met het thema "varen".
Want ook in de art deco motieven van Napier komen ze regelmatig terug.

Nu ben ik weer even weg om op zoek te gaan naar ding # 7.
Buiten sneeuwt het en binnen klinkt onze oude Moos. Altijd een goede begeleiding voor een tekstbericht.
Dit stukje gaat over DING # 6
Het is zondag de 23ste. Zoals je ziet is het gelukt de bibliotheek van Wellington in mijn blog te plaatsen.
Dit is nog maar de buitenkant. Je ziet de doorloop langs de bibliotheek richting baai. De palmen zijn van metaal. Op de volgende foto krijg je een inkijkje in de bibliotheek, van buitenaf!