donderdag 22 januari 2009

DING # 16

Weer even een lastige start van myblog: nu via een andere explorer naar 23 dingen gegaan et voila. We kunnen weer schrijven.
Nu dus over het fenomeen YOUTUBE en aanverwante sites.
In het lijstje van Frank (ik noem het maar even zo) worden nog maar liefst acht andere mogelijkheden genoemd om met je eigen filmproductie het web op te gaan. Gesteld dat je dat zou willen. Voorlopig zou ik dat voor prive-doeleinden in het geheel niet ambieren. Maar voor bibliotheek doeleinden: fantastisch. Je kunt allerlei activiteiten eens op een andere manier onder de aandacht brengen van je publiek, of naderhand een mooi verslag afleveren op je eigen bibliotheeksite. Volgende week vrijdag komen in onze bibliotheek weer de "sterrenkijkers" langs. Daar kan bijvoorbeeld een mooi filmverslag uitrollen. Ik verwacht dat het weer storm gaat lopen. Leuk om naderhand te bekijken en te laten zien aan je klanten.
Ergens kwam ik de volgende uitspraak tegen: "verbeelding is belangrijker dan kennis".
Ben ik het daar meen eens? Nou nee. Het lijkt me wel zeker zo dat de verbeelding de kennis kan ondersteunen. Maar wat noem je dan verbeelding?
Dat is toch zeker niet hetzelfde als afbeelding of iets uitbeelden??
Enfin, voordat ik me ga verliezen in allerlei bespiegelingen en gedachten:
mooi dat er mogelijkheden zijn om iet uit te beelden op een plat filmpje, maar blijf zeker heel kritisch hier naar kijken.

donderdag 15 januari 2009

Ding# 15

Ding # 15
Wat is het toch handig om te weten wat P O D betekent: Peronal On Demand en dan casting erachter. Op ieder moment , waar dan ook, je eigen programma's bij de hand. Programma's die uitgezonden worden of werden. Je luistert wanneer jij dat zelf wilt.
Nog een mooie definitie: MP 3 + RSS = podcast. Heb ergens gelezen dat het woord "podcast" in 2005 door de New Oxford American Dictionary werd uitgeroepen tot woord van het jaar.
Dat zijn simpele zaken die me zeer aanspraken bij dit DING. Natuurlijk heb ik alles uitgebreid bekeken en gelezen, voor zover mogelijk en gezien dat er bijzonder handige websites zijn om op de hoogte te blijven van alles wat je maar wilt horen.
Radiocast.nl lijkt me een handige site. Hier zou ik bijvoorbeeld Nos.nl zoeken en beluisteren.
Bij Gespod (redelijk populair) kwam ik de hoorspelfabriek tegen. Deze is wellicht voor klanten ook prettig om te kennen. Als aanvulling op het luisterboek?
www.hoorspelfabriek.nl.
Bij Podplaza werd mijn oor getroffen door de stem van Maarten van Rossum, die een luisterboek Amerika maakt. Ook de tv uitzending van hem over Amerika vond ik zeer de moeite waard. (dit even terzijde).
En dan de toepassing van podcast in het onderwijs: en dit alles via Kennisnet. Fantastische mogelijkheden. Verder geweest bijde kenniswiki over podcasts.
Niet alleen kennis delen kan via podcast, ook bepaalde spellen kunnen in het onderwijs toegepast worden: ook weer via http://www.kenniswiki.nl. Zo'n spel neemt je als kind mee naar de savanne. Hoe overleeft een leeuw? Via een virtueel "spel"verplaatst het kind zich even in een leeuw. Prachtige toepassingen van de computer in onderwijs en tot op zekere hoogte in de bibliotheek. Wanneer een school een uitgebreide bibliotheek in huis heeft zijn er allerlei dwarsverbanden te leggen.
Wel denk ik steeds bij dit alles: vergeet ook niet om met de kinderen naar de echte wereld te kijken. Nog even een stukje media-wijsheid:
Veel toepassingen van de computer leren kinderen (en ouderen) de volgende zaken:
*hoe verzamel ik informatie?
*hoe manage ik die informatie?
*grotere
controle zorgt voor meer effectiviteit.
Als dit geen bibliotheektoepassingen zijn??
Nog een paar dingen: als je via google (podcast + boekbespreking) gekomen bent bij Änne is een man", dan gaat er weer een nieuwe wereld open. Van een serieuze lezing tot en met allerhande recepten.
Tenslotte een paar feeds aangemaakt.

donderdag 8 januari 2009

Nu volgt hier een stukje over Ding # 14.

Even was ik een beetje verslagen, omdat ik niet bij mijn eigen blog kon komen. Heb dat ook geschreven in een reactie, maar vanochtend vroeg zit ik weer helemaal op mijn eigen blogplek. Mooi.
Ik heb ook even gespeeld in de wiki-zandbak. Heel onderhoudend om daar mee bezig te zijn. Behoorlijk tijdrovend ook. Daar zit even een probleempje. Eigenlijk wil je alles wel uitproberen, maar dat lukt eenvoudig niet.
Goed, wiki's kunnen dus uitkomst bieden bij het gezamenlijk maken van een werkstuk, een document , een plan, een project, een vakantieplan en noem maar op. Mooie foto's en andere presentaties erbij: FANTASTISCH. Dagelijks zie ik in mijn eigen huis de voordelen ervan, met een studerende zoon. Een projectgroep werkt op afstand samen en van tijd tot tijd komen ze bij elkaar om de zaken nog eens even met elkaar te bespreken. Dan worden de puntjes op de i gezet en de presentatietaken verder uitgewekt en verdeeld.
Het is maar een enkel voorbeeld uit een wereld van toepassingen. En wat het voor betekenis heeft in bibliotheekland heb ik al beschreven bij het vorige ding.
Nu verder met DING # 15, waar ik gisteren mee startte.
Tot dings.

zaterdag 27 december 2008

wiki's en hoe ze te gebruiken.

Ding #13.

Wiki's. Wat is zijn het? Hoe gebruik je ze? Is het een toepassing voor de bibliotheekwereld?

Natuurlijk kennen we intussen de WIKIPEDIA al geruime tijd. Ook veelvuldig in gebruik in het dagelijks leven. Op het werk en thuis.
Wat wiki's nog meer kunnen betekenen is me na het lezen van alle informatie bij dit DING helemaal duidelijk geworden. Ook in de opleidingen worden wiki's intussen gebruikt. Bij het gezamenlijk maken van een project kan iedere deelnemer zijn of haar informatie toevoegen aan het geheel. Mooi en praktisch.

Hoe gebruik je de wiki? Hierboven al een toepassing uit het onderwijs genoemd. Maar in het algemeen is het een mooi middel om informatie te delen en te verbeteren: een doorlopend proces.
Ergens las ik het volgende : de belangrijkste eigenschap van een wiki is dat kennisdeling met de hele organisatie het gevolg wordt van samenwerking in een groep.

Dat brengt me bij de laatste vraag: wat heeft onze eigen bibliotheekorganisatie aan de wiki?
Wanneer er bijvoorbeeld een projectgroep wordt ingesteld over een onderwerp, kunnen de deelnemers hun bevindingen op de wiki plaatsen. Ze kunnen er als groep gezamenlijk aan werken. Ook kunnen ze eventueel anderen uitnodigen mee te denken.
En verder natuurlijk de mooie voorbeelden van Deventer en Princeton Public Library. Wat een mogelijkheden zijn er. Wat ben je als bibliotheek een "spin in een web van informatie".

Komt onvermijdelijk ook hier weer het punt: als je je klanten laat meedoen aan een wiki: hoe ga je dat stroomlijnen en organiseren?
Hoe zorg je dat de informatie correct is?
Dat geldt natuurlijk voor elke wiki trouwens. Hoe betrouwbaar is de informatie???

dinsdag 9 december 2008

DING # 12
Het is zover ding 12 is aan de beurt. Nu kan ik hierna even genieten van een DELICIOUS uitzicht. Zal zeker nog wat speeloefeningen gaan doen. Maar eerst even over het fenomeen TAGGING. Natuurlijk weet je wat tagging is als je weet wat trefwoorden toekennen is. Het grote verschil is me nu duidelijk geworden. Even in eigen woorden: bij trefwoorden toekennen moet je je houden aan een thesaurus ( een lijst met voorgeschreven termen). Bij Tagging mag je zelf uitzoeken welk trefwoord je gebruikt. Wel enigszins gestuurd lijkt het. Bij het bekijken van al het (interessante) studiemateriaal wordt dat wel duidelijk. Maar je zou ook kunnen zeggen dat trefwoorden op de oude manier een van boven af gestuurd proces is, terwijl tagging heel democratisch is: iedereen kan er aan meedoen. En vandaar ook dat het "social bookmarking"is.
Iedereen kan er zijn voordeel mee doen. In de bibliotheek, maar ook prive, ideaal om orde in een zekere chaos te scheppen.
Binnen bibliotheekland is het voor een informatiespecialist prachtig om aan tagging te doen. Het scherpt weer eens je brein. Je moet toch minstens de inhoud van een bron kennen en begrepen hebben waar het over gaat.
Kortom, vele mogelijkheden, alles wordt nog gestroomlijnder en dat is een uitdaging voor morgen.

maandag 8 december 2008

Bericht over DING# 11.
Zojuist een chat de lucht ingestuurd. Wel handig dat Gmail allerlei mogelijkheden in zich verenigt zodat je vloeiend van de mail kunt overstappen in een chat!
Uiteraard alle informatie over IM tot me genomen. En dat was nogal wat!!
Op Lib Succes Wiki is een mooi overzicht gegeven van allerlei bibliotheek toepassingen die mogelijk zijn met IM.
Er is ook een overzicht van bibliotheken werelwijd die iets doen met IM. Blijkt dat in Nederland alleen het Vredespaleis werkt met MSN en Yahoo.
Natuurlijk lopen de Verenigde Staten voorop als het gaat om IM. Ik neem aan dat iedereen intussen weet dat IM Instant Messaging betekent.
Voor de onze bibliotheek zie ik ook wel mogelijkheden met IM. Zoiets als met al@din is gestart.
Tot zover. Verder met 12.

zondag 7 december 2008

Een stukje over DING # 10

Hadden we dit eerder geweten. Wat is het praktisch als je naar je tekst toe kunt gaan via het net. Het scheelt echt een heleboel heen en weer gemail. Tot nu toe beperk ik me tot een simpel sinterklaasgedicht, omdat dit toevallig net de tijd is dat ik bij dit DING ben aangeland. Ook heb ik nog weinig aan opmaak, kleur en fleur gedaan. Eerst maar even de basisprincipes onder de knie zien te krijgen. De franje komt (zo nodig) later wel. Het voordeel is zeer duidelijk en wordt ook heel beeldend uitgelegd op het vertoonde filmpje. Hoe kun je met simpele tekeningen iets gemakkelijk uitleggen!!
Onlangs was ik het protocol van mijn servicepunt aan het actualiseren. Nu we op deze manier kunnen werken wordt zo'n "proces" meteen veel simpeler.
Tot zover dit DING.
Vandaag nog naar 11.